lördag 8 januari 2011

Test av Philips goLITE BLU ljusterapilampa

Jag är en Buzzador. Som Buzzador får man utan kostnad testa nya produkter och tjänster. Sedan ska man dela med sig av det till vänner och bekanta, och på så sätt sprida kunskap om en produkt. Skulle du också vilja bli Buzzador? Klicka då här!

Den produkt jag håller på och testar just nu är Philips goLITE BLU. Energilampan Philips goLITE BLU är en bärbar ljus- terapienhet, framtagen för att höja energinivån och motverka vintertrötthet. Det är kliniskt bevisat att energinivån höjs (Anderson, J. et al. Acta Psychiatr Scand 2009 120: 203-12). Eftersom goLITE BLU är så liten och nätt, går det lätt att stoppa den i väskan och ta med till jobbet! Ljusterapin ger bevisad effekt redan efter 15-45 minuters användning per dag, och eftersom ljusfältet är såpass brett går det utmärkt att till exempel läsa, titta på tv eller jobba under behandlingstiden.
Med hjälp av en timer och justerbar intensitetsnivå kan du själv ställa in den ljusnivå du känner att du behöver för stunden.
Varför valde jag då att tacka ja till denna kampanj? Jo, min käre Pappersgubbe har länge haft en lampa av samma märke (innan Philips köpte upp dem), och han är verkligen toppennöjd. Han använder den på hösten, när mörkret kommer smygande, och fortsätter fram till våren. Han känner att han blir piggare och mår bättre. Själv känner jag ibland av vintertrötthet, och kan känna mig extra hängig och orolig när mörkret kommer på hösten. Och visst är det väl trevligt om man kan bota det? Så därför bestämde jag mig för att ge lampan en chans!

Höll den vad den lovade då? Definitivt! Jag är minst lika nöjd som Pappersgubben. Lampan är väldigt lätt att använda, och dessutom lätt att ta med sig. Det gör att man de facto använder den också. dessutom behöver man inte sitta så länge för att få effekt. Jag sitter mellan 15-30 minuter, och oftast blir det när jag äter min frukost. Om jag inte hinner innan jobbet, tar jag med den och sätter på lampan medan jag kolla mina mail och dricker en kopp te på jobbet. Lampan ger också den önskade effekten att den minskar vintertröttheten och oron. På toppen av det, mår jag generellt mycket bättre. Är piggare. Gladare. Och så sover jag bättre på natten. När man använder lampan på morgonen, startar man kroppens egna klocka. Man talar helt enkelt om för kroppen att det är morgon. Därför blir man också trött i tid på kvällen, då kroppen känner av att den varit "på" tillräckligt länge. Och därmed sover man också bättre.

Så allt som allt är jag supernöjd med min lampa, och jag rekommenderar den varmt till alla som känner av vintertrötthet och oro på den mörka halvan av året!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!