fredag 6 november 2009

Chokladringlad banan- & vallmokaka

För ett tag sedan bjöd jag några vänner på en variant av banankaka. Receptet har jag hittat i "Fikaboken" från Allers. Kakan blev så populär, att mina vänner tjatat om receptet var och varannan gång vi träffas. Och jag har inte kommit till skott för att lägga ut det i bloggen. Men nu tog jag mig i kragen, letade upp receptet och här mina kära vänner har ni det:

Chokladringlad banan- & vallmokaka 10-12 bitar

100 g smör
2 stora mogna bananer
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk blå vallmofrön
1/2 dl kesella
3 msk pressad citronsaft

Garnering
150 g vit choklad

Mosa bananerna. Smält smöret. Vispa ägg och socker ljust och poröst. Blanda mjöl, bakpulver och vallmofrö i en bunke. Rör ned i äggvispet. Tillsätt kesella, banan, smör och citronsaft. Bre ut smeten i en smörad form och grädda i ca 15-30 minuter. Låt kakan svalna. Smält chokladen i mikron och ringla över kakan. Servera med vispad grädde till eller bara helt naturella.

Foto dyker upp lite senare...



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Trevligt recept. men ingen verkar baka innan dom lägger ut receptet.
    Vart ska det smälta smöret i ????

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag bakar/testar alltid receptet innan jag lägger ut det. Dessutom är de flesta recept i min blogg faktiskt mina egna, som jag själv satt ihop. och det har jag naturligtvis gjort genom att själv testa!

    Dock är även jag mänsklig, och snubblar ibland på tangenterna. I det här fallet hade jag helt enkelt bara missat att skriva ut var smöret skulle i. Men nu är det rättat, och jag tackar för att du uppmärksammade detta :)

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!