fredag 9 oktober 2009

Inte längre jämnvikt...

På ena axeln sitter den lilla, söta ekonomiska ängeln. Den blinkar med sina långa ögonfransar, medan den gör en budget över månadens utlägg. Den sparar till pensionen. Den viftar på sina fjäderklädda vingar och håller hårt i plånboken.

På andra axeln sitter shoppingdjävulen. Den har horn i pannan, vilka glöder när den läser ordet "rea". Den gör av med lönen i en blinkning. Den viftar med sin treudd, och vips har man tillbringat en dag i Mecka (läs: valfritt shoppingcentrum).

Mina axlar väger väldigt olika just nu. Ena axeln är fjäderlätt. Där sitter den pyttelilla, söta ängeln. Den andra axeln är väldigt tung, och där sitter den. Shoppingdjävulen. Stor, fet och tung. Dominerande. Den styr och ställer. Den bestämmer. Jag kan inte göra annat än att hänga med.

Jag oroade mig för den. Jag blev besatt av den. Och slutligen har den nu övertagit mig.

En eftermiddag på Öppna Förskolan, där de hade utförsäljning av kläder, och fighten var igång. Ängeln ropade med sin lilla röst: "tänk på barnen, tänk på barnen Susanne!". Och Djävulen replikerad högt: "Den är ju för f-n det hon gör. Det är ju bara kläder till ungarna. Inget annat. Helt ofarligt. Kommer inte att svida alls. Inte ens kännas i plånboken.". Ängeln, som nu krympt ytterligare, tittar i den tomt gapande plånboken, tänker fina budegettankar för att hålla sig lugn, och mässar: "Sparpengar. Budget. Pension. Barnbidrag.". Allt medan den tar djupa andetag. Så djupa man kan, då man är en mycket liten ängel... Djävulen tar nu över helt. Susanne är såld. En hög kläder ligger i en papperskasse. Kassen är full. Djävulen jublar. Ängeln säger inget. Eller den försöker, men pga sin litenhet, kommer det bara fram ett "piiip". Och sedan är det tyst. En talande tystnad. Djävulen höjer armarna till seger. Pensionssparandet får vänta...

För 370 kr fick jag allt detta, sa shoppingdjävulen. Tänk vilket kap!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!