torsdag 27 januari 2011

GI-scones med få kolhydrater

Häromdagen kände jag ett enormt sug efter bröd. Jag går just nu på GI, och har hållit på med rivstart i 2,5 vecka. Under rivstarten ska man äta så få kolhydrater som möjligt. Och helt undvika bröd, pasta, potatis etc. Eftersom jag var så sugen på bröd, kände jag att jag var tvungen att gnugga geniknölarna lite. Ett bröd med väldigt få kolhydrater - hur går det ihop? Jo, så här:

GI-scones ca 8 st med 5 gram kolhydrater per bröd

4 dl sojamjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl vetekli
0,5 dl nyponmjöl
3 tsk bakpulver
2 dl turkisk yoghurt
1 dl flytande smör
1 ägg

Blanda alla torra ingredienser väl. Rör sedan ned resten av ingredienserna. Klicka upp degen i 8 kakor på en plåt med bakplåtspapper på. Grädda i ugnen på 200°C i ca 15-20 minuter. Servera ljumna med smör, en god ost och en skiva skinka och en stor kopp te. Mumma!

OBS! Dessa bröd innehåller bara ca 5 g kolhydrater per bröd pga att det består till stor del av sojamjöl. Dessutom är det bra med kostfibrer, då man har vetekli i. Så det är ett riktigt nyttigt bröd med andra ord! Brödet blir lite smuligare än vanligt bröd, så gör kakorna ungefär lika tjocka som tekakor, inte tjockare, för det är svårt att dela på dem utan att de smular isär. Dessutom är de godast varma, så om du äter dagen efter du bakat, värm några sekunder i mikron innan. Bröden går givetvis också utmärkt att frysa. Ta fram och tina en i taget, när du känner dig extra sugen på en smörgås.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Hei Susanne.

    kan jeg få legge ut den oppskriften på bloggen min? Jeg er ingen racer på baking, så jeg tar ikke bilder av maten jeg lager, men jeg linker til deg visst jeg får låne oppskriften og bildet ditt:O)

    Hilsen Juppjupp

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!