torsdag 11 februari 2010

Barnmat: Hajmalsfilé i ugn med citrontäcke från 6 månader

Jag lagade ju hajmalsfilé till middag häromdagen, och lade ut receptet i bloggen. Samtidigt som jag lagade det receptet till övriga familjen, passade jag på att göra lite mat till Lilleman också. Och följande recept såg då världens ljus:

Barnmat från ca 6 månader: Hajmalsfile i ugn med citrontäcke ca 4 port

2 hajmalsfileer
1 dl vatten
rivet skal av 1/3 citron
2 citronskivor
2 msk hackad dill (fryst)
3 msk osaltat smör

1 1/2 dl fryst majs
ett par frysta broccolibuketter

2 dl färdigkokt dinkelkorn

Tina hajmalsfileerna, dela dem och lägg dem i en liten ugnsform. Häll på vattnet. Riv över citronskalet. Strö över dillen. Toppa med smör och slutligen citronskivorna. Laga i ugnen, 200°C, i ca 20 minuter. Koka under tiden dinkelkornen. Värm majsen och broccolin i mikron. När fisken är klar - blanda allt i en bunke och mixa med en stavmixer.

Tips! Om ditt barn har börjat äta lite större bitar, kan du mosa allt med en gaffel istället. Ett annat tips är att göra som jag beskrev ovan - laga även rätten till övriga familjen samtidigt, men använd då följande recept: "Räkdekorerad hajmalsfilé i ugn med dill- och citrontäcke"

1 kommentar:

  1. Hej kusin. Vilken fin blogg du har. Tänk att man missat den hela tiden. Men nu kan jag ju hålla lite mer koll på er där uppe. Hoppas allt är bra med er alla (hela tjocka släkten)
    Vi ses en vacker dag.

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!