torsdag 28 januari 2010

Inte bara ännu en köttfärspaj

Häromkvällen lagade jag köttfärspaj till middag. Rotade, som vanligt när jag lagar mat, omkring i skåpen och fann lite diverse saker att slänga i pajen. Det blev ett hopkok, som slutade i ett crescendo - pajen blev verkligen supergod. Så därför vill jag dela med mig av receptet till er. Testa det - det är verkligen inte bara ännu en köttfärspaj!

Inte bara ännu en köttfärspaj 6-7 port

Pajdeg:
1 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl rapsolja
1/2 dl vatten

Fyllning:
400 g köttfärs
3 tomater
1 burk baked beans
gröna oliver
grillkrydda
oregano
1/2 tsk sambal olek
2 msk chilisås

Topping:
3 dl turkisk yoghurt
1 ask Creme Bonjour gräslök
2 dl riven ost

Blanda alla ingredienser till pajdegen. Tryck ut den färdiga degen i en pajform med lite högre kanter. Nagga botten och ställ in den i ugnen på 200°C i 10-15 minuter.

Stek köttfärsen. Krydda den med grillkrydda, oregano, sambal olek och chilisås. Skär tomaterna i lite större bitar och lägg ned dem i stekpannan. Häll ned bönröran. Rör om och låt att bli varmt ordentligt. Lägg i oliverna.

Blanda riven ost, Cremé Bonjour gräslök och turkisk yoghurt i en bunke.

Lägg ned köttfärsblandningen i pajskalet. Bred toppingen ovanpå. Sätt in allt i ugnen på 200°C i 20-30 minuter tills osten smält och toppingen fått en fin färg. Servera med en god sallad.

Tips! Baked beans finns att köpa i de flesta större mataffärer, och de ligger oftast på hyllan där man förvarar "amerikanska varor". De är oftast förpackade i konservburkar. Om du inte hittar dem, kan du alltid slänga ihop några själv vid lite tid över. Recept finns överallt på nätet.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Matpaj är så gott och den där såg inte ut att vara ett undantag, dock har jag dragit mig för att göra paj pga min viktminskning. Ska nog göra en någon dag framöver, det behöver ju inte vara så fett om man gör en smalvariant med exempelvis grahamsmjöl som du använder dig av och kesella.

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!