torsdag 4 juni 2009

Bakat: Småkakor med tranbär - bärdrömmar

Häromdagen köpte jag kakor. Supergoda. Av märket "Göteborgs - Bageriets bästa". De heter "Bärdröm". Och döm om min förvåning när jag upptäckte att receptet på dessa smarriga kakor står på förpackningen. Såklart var jag ju tvungen att testa själv - skulle de smaka som de färdigköpta? Japp, minst lika goda var de!!! Och de känns rätt nyttiga också pga all havregryn. Och de är mättande vill jag lova - man svullar inte dessa kakor .

Man kan ju variera det här receptet precis som man vill och slänga i vilken torkad frukt/bär som man känner för. Själv hade jag även i 30 g torkade aprikoser. Och så använde jag dinkelgryn istället för havregryn. Och här delger jag nu även er receptet:

Bärdrömskakor ca 20-30 st

4 dl vetemjöl
6 1/2 dinkelgryn/havregryn

145 g smör

1 dl farinsocker

1 dl socker

2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

2 msk sirap

1 dl russin

75 g torkade tranbär

1/2 dl vatten


Blanda alla ingredienser i en matberedare/matmixer så att en deg erhålls. Dela upp degen i små bitar och tryck ut en kaka av vardera bit. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna i ugn, 175-200°C, i 10-15 minuter. Tag ut kakorna och låt svalna på galler.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!