söndag 26 april 2009

Dagens middag: Paj med fetaost, mortadella och soltorkade tomater

Receptet på dagens middag fick jag inspiration till från min goda vän Magda. För ett tag sedan var vi och hälsade på henne, och bjöds då på en smarrig paj med fetaost, soltorkade tomater, oliver och pinjenötter till lunch. Skruttan tokdiggade den och åt ett stort lass. Därför tänkte jag idag laga något liknande - men jag redigerade som vanligt lite i receptet och tog det som kyl och frys hade att erbjuda. Resultatet blev riktigt gott om jag får säga det själv

Paj med fetaost, mortadella och soltorkade tomater 5 port

pajdeg
3,5 dl vetemjöl
150 g smör
0,5 tsk salt
2 msk vatten

fyllning
5 skivor salami
1 pkt skivad mortadella
soltorkade tomater
1 pkt fetaost
ca 10 st gröna oliver

äggstanning
3 ägg
2,5 dl mjölk
salt & peppar
basilika
1,5 dl riven ost

Lägg alla ingredienser till pajdegen i en matberedare och arbeta till en deg. Tryck ut den i en pajform. Nagga botten och ställ kallt ca 15 minuter. Skär under tiden salami, mortadella, fetaost och soltorkade tomater i bitar. Förgrädda pajskalet i ugnen på 200°C i ca 10 min. Blanda under tiden ihop äggstanningen. Om äggen är små (vilket de var i det här fallet) använder man 2,5 dl mjölk, men om äggen är större så kan man ta 3 dl mjölk istället. Ta ut pajskalet ur ugnen. Sänkt temperaturen på ugnen till ca 175 °C. Fördela fyllningen jämt över pajskalet. Lägg i oliverna. Häll över äggstanningen och laga i ugnen ca 30 min. Servera med lite grönsaker tex en tomatsallad. Smaklig måltid!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!