tisdag 15 april 2008

Citronkaka - lite nyttigare...

Här kommer receptet på citronkakan som jag just bakat - ytterst lite modifierat - från Allt om Mat. Den innehåller inte något smör och får väl därför anses som lite nyttigare. Dessutom är det inte så mycket socker i receptet, och om man vill vara ännu nyttigare kan man byta ut halva mängden socker mot tex fruktos (fruktsocker). Antar att man kan göra glasyren lite nyttigare genom att tex utesluta lemon curden och istället tillsätta rivet citronskal och kanske lite pressad citron - men detta har jag inte prövat. I orginalreceptet står det 200°C i 15 minuter, men jag rekommenderar istället 175°C i 45 min. Har ännu inte smakat kakan, men smeten var god. Man gör även en glasyr till som läggs på innan servering, och den har jag inte lagt på som ni ser på fotot (tänkte göra det imorgon...). Men glasyren var väldigt god och passar nog perfekt till kakan! Det står att receptet räcker till 8 bitar, men jag vill nog påstå att det är väldigt stora bitar de räknat på - man kan nog få ut fler bitar om man gör dem lite mindre.
Fräscha citronkakan (8 bitar)
3 ägg
1,5 dl socker
5 bittermandlar
2 krm salt
skalet av 1 apelsin
1 msk pressad citron
1 3/4 dl kesella
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Glasyr
0,5 dl lemon curd
3/4 dl kesella

Sätt ugnen på 175°C. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ned riven bittermandel, salt, apelsinskal, citronsaft, kesella och mjöl blandat med bakpulver. Häll smeten i en smörjd och bröad form. Grädda u rgen ca 45 min. Låt kakan kallna. Rör ut lemoncurden i kesellan och bred detta över kakan. Garnera med lite rivet apelsinskal.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

  1. Smaskigt det låter, älskar citronkakor, blir så fräscht! Kanske ska testa, har lemon curd i frysen sen min citrontårta.

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!