tisdag 29 januari 2008

Tänkvärt!

Några frågor alla bör stanna upp och ställa sig:
  • Använder jag vanliga glödlampor eller energisnåla glödlampor?
  • Släcker jag lampan när jag går ut ur rummet?
  • Kan jag ha några grader kallare hemma?
  • Sopsorterar jag? Allt som går?
  • Väljer jag tåget/bussen/går istället för bilen?
  • Köper jag varor som inte transporterats så långt, även om de är dyrare?
  • Handlar jag ofta Secondhand?
  • Försöker jag äta mindre kött och mer linser/bönor?
  • Kör jag miljövänligt? (Kör ekonomiskt: accelerera lugnt, kör på hög växel, ta bort takboxen när du inte behöver den, använd motorvärmare.)
  • Stänger jag av apparater när de inte används?
  • Använder jag vattenkokaren så ofta jag kan?
  • Kör jag alltid full disk och tvättmaskin? Låter jag tvätten torka i rumstemperatur?
  • Äter jag vegetariskt ibland?
Jag tycker detta är mycket viktiga frågor som alla borde ställa sig. Om du kan svara ja på de flesta av dessa är du eftertänksam och sparar på jordens resurser till kommande generationer. Hoppas att du svarar ja på de flesta - om inte, ta dig en rejäl funderare om vad det är du vill lämna efter dig till dina eventuella barn och barnbarn! Personligen svarar jag ja på de flesta av dessa frågor förutom att jag väldigt sällan åker kommunalt tyvärr. Detta pga att det helt enkelt tar för mycket tid, önskar att det kunde vara annorlunda... Om jag hade frågat mig dessa saker för 5 år sedan hade jag inte alls haft lika många ja, men även jag har fått upp ögonen för vad vi står inför - en oönskad förändring av vår värld! Så vi kan alla dra vårt strå till stacken och ändra på vårt beteende - så snälla du som tär på vår jord, ta ditt ansvar och se till att ändra din livsstil så att du kan svara ja på fler av dessa frågor - det är ju faktiskt inte så svåra saker man ska göra för att det ska märkas!

Och ett stort TACK till er där ute som tänker på vår och kommande generationers framtid - jag vet att ni ger min dotter och hennes kommande barn ett bättre liv!

Här kan du läsa mer om klimatförändringar och vad du kan göra: DN/klimatet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!