måndag 18 oktober 2010

Första jobbdagen

Alltid lika spännande att komma tillbaka efter en längre tids bortavaro. Man vet liksom aldrig vad som väntar en. Som idag till exempel. Jag kommer till jobbet. Via min chef hade jag fått tilldelat mig ett kontorsrum. Punkt. Mina saker var nedpackade gud vet var. Och det visade sig att det nästan bara var han som visste. Och ett par kloka kollegor.

Inne i rummet stod en dator. "Toppen!" tänkte jag. Något att börja med. Försöker logga in. Nope. Funkar inte. Nytt lösenord kanske? Nope. Funkar inte. Men om man testar flera gånger då? Nope. Funkar inte. Men om man svär och hamrar lite på tangentbordet samtidigt? Nope. Funkar inte. Nytt operativsystem. Okej, datorn är alltså körd... Hmmm, man kanske ska ringa datasupporten? Nope. Funkar inte. Telefonen var ju inte aktiverad. Lånade kollegans telefon, och fick en herrans massa nya ärendenummer som datasupporten la upp...

Lokaliserar tillslut min gamla dator och sex flyttkartonger med mina saker. Packar upp. Känner mig äntligen verksam! Arbetsför liksom. När alla sex lådor är uppackade, funderar jag över nästa steg... Dator var det ja. Hmm, jag kanske kan logga på den gamla datorn, med det gamla systemet? Nope. Funkar inte. Datorn funkar inte. Blå skärm med felmeddelande. Nope. Funkar inte. Fortfarande utan dator... Lånar åter kollegans telefon för nytt samtal till datasupporten. Resultat - nya ärendenummer....

Inser att nätverksuttaget till datorn inte är aktiverat. Stendött i jacket. Nope. Funkar inte. Lånar åter kollegans telefon för nytt samtal till datasupporten. Ni kan nog ana resultatet........nya ärendenummer skapas.

Just det, telefon var det. Visar sig att den nya telefonen visst gömmer sig på sekreterarens kontor. Kopplar in nya telefonen. Den funkar! Yes! Ringer sambon, och talar om att jag har en telefon. Hallelujamoment!

Och där slog klockan hemgång. En mycket konstruktiv dag på jobbet var till ända......



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

  1. Hahahaha! Så det kan gå! Jo nog blir det tokigt ibland när man varit borta länge, alla lösenord är för gamla, nyanställda som aldrig sett förr.....

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!