tisdag 19 januari 2010

Livets cirkel

Skruttan och jag promenerar till dagis. Lilleman ligger i vagnen och sover. Plötsligt här vi ett annorlunda ljud. Skruttan reagerar till. Vad var det? Där var det igen. Aha, det är en hackspett, som hackar i ett träd!

Jag berättar för Skruttan om hackspetten. Att den hackar med sin näbb på trädstammen. Och att den gör det för att äta maskar och insekter, som lever under barken. Och att den liksom hackar lite hål i barken för att få tag på maskarna och insekterna.

Skruttan ser då lite sorgsen ut, och säger:
"Men jag tycker om maskarna, de är fina"

Jag förklarar att fåglarna äter maskarna som middag, annars skulle de vara hungriga hela tiden. Skruttan replikerar, ännu sorgsnare denna gång: "Men jag tycker att maskarna är fina!"

Det är inte lätt att förstå livets cirkel...



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!