tisdag 19 maj 2009

Bakat: Kladdkakemuffins med hallon och vit choklad

Tog tag i bakandet idag. Har ju inte så mycket annat att sysselsätta mig med för stunden... Knyttet verkar ligga tryggt i magen, och inte tror jag i alla fall att det händer något innan helgen.

Först ut var en sats av mitt egna recept på nyttiga scones. Har varit sugen på scones i flera dagar, men inte orkat ta tag i bakandet. Skall bli smarrigt till frukost imorgon! Efter scones var det dags att baka något smaskigt också - muffins! Letade lite inspiration på nätet, blandade lite och kom fram till följande goda recept:

Kladdkakemuffins med hallon och vit choklad 12 st

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
75 g vit choklad
hallon

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör, mjöl, vaniljsocker, kakao och salt. Blanda om ordentligt. Placera 12 stycken små muffinsformar på en plåt. Lägg i ca 2 hallon och ett par bitar vit choklad i varje form. Fördela sedan smeten över. Grädda i ugn, 175°C i ca 20 minuter. Låt svalna, servera och njut!

Till muffinsen har jag använt mina nya silikonformar som jag köpt på Rusta - 12 stycken för bara 39,90 kr. Och de fungerar perfekt och går även bra att både köra i diskmaskin och att frysa!!! Ett hett tips för dig som bakar muffins ofta .



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Åh hjälp vad gott det där lät. Av en händelse har jag både hallon och blockchoklad hemma... Kanske blir lite bak i morgon... Tack för receptet!

    SvaraRadera
  2. Nu har du inte uppdaterat på ett litet tag och jag hoppas verkligen att det är på grund av barnafödsel! :-)
    Hoppas att allt går jättebra! Tänker på er!

    SvaraRadera
  3. Nu har du inte uppdaterat på ett litet tag och jag hoppas verkligen att det är på grund av barnafödsel! :-)
    Hoppas att allt går jättebra! Tänker på er!

    SvaraRadera
  4. Åh det där lät hur gott som helst!

    Kan det vara så att du har vart på besök på BB nu?

    //Hanna, Babyportalen.se

    SvaraRadera
  5. Jag är SÅ nyfiken på om knyttet är här nu!! Hoppas hoppas. Kram Annica

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!