onsdag 29 april 2009

Status på Knyttet och Susanne - vecka 39

pregnant

Vecka 39 (38+5)

Susanne: Din kropp är snart redo att föda, livmoderhalsen mjukas upp och du vet vid det här laget hur en förlossning kan starta. Många kvinnor upplever att de inte riktigt känner igen sig under de här sista veckorna. Det är helt normalt om du känner dig labil och svänger mer i humöret. Kanske är du mer inåtvänd, blir lättare irriterad och upplever att du inte får någonting alls gjort. Andra får en plötslig ny energi och en lust att städa. Det är inte ovanligt att höggravida kvinnor sätter i gång med storstädning av huset, med ett storbak eller med att laga massor av mat inför kommande behov. Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.

Susanne kommenterar: Här verkar det då inte starta någonting... *morrar lite gravidilsket* Humöret svänger ibland och ena stunden är allt skit och jag vill bara ha ut Knyttet och bli mig själv igen. Andra stunden får jag ny energi, fixar och donar hemma. Men det håller bara i sig ett kort tag tyvärr - tills värken sätter in. Då går det inte att vara städtant kan jag lova. Och då kommer de irriterande djävulshornen fram, och jag blir sur för att jag inte kan göra det jag vill . Hmm, jag låter inte som en vidare trevlig människa just nu - stackars Pappersgubben!

Knyttet: Vid den här tiden brukar det vara lite lugnare i magen. Det är inte bara trångt, barnet sover mer då det tar på krafterna att växa och utvecklas. Dessutom samlar barnet energi inför kommande födsel. Sover du oroligt och vaknar ofta? Vila under dagen. Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Knyttet kommenterar: Nja, jag far runt en hel del i magen till mammas irritation. Men jag sover faktiskt mer på nätterna - i stort sett hela natten! Det gör dock inte mamma... Själv samlar jag visst energi. Undrar om det är därför mamma äter så mycket kakor och godis?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. bara 8 dagar kvar nu.. en annan har tio:)

    SvaraRadera
  2. Ååh, snart är det dags! Du har ju gått längre än vad jag gjorde med Melvin :-)

    SvaraRadera
  3. Magda: Don't remind me... :-P

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!