tisdag 21 april 2009

Status på Knyttet och Susanne - vecka 38


Vecka 38 (37+4)

Susanne: Du kan känna hur barnet trycker och pressar nedåt mot underlivet. Många barn sjunker ännu djupare ner. Ditt bäcken är något vidgat och barnets skallben har förmågan att omforma sig för att passa in i förlossningskanalen. Det kan vara svårt att hitta bekväma ställningar att sitta och ligga i. Magen är hela tiden i vägen. Du väntar på det första riktiga tecknet på att förlossningen startar.

Susanne kommenterar: Besök på MVC visade idag ett sf på 34, ett Hb på 122 och en puls på 110/65, vilket anses som helt normalt. Knyttet vägrar krypa nedåt, och ligger än så länge rörlig. Men det känns helt klart fullt i magen nu. Knyttet upptar vartenda litet skrymsle i magen, förutom den stackars lilla plats som är kvar för mina organ... Det är svårt att vända sig i sängen, svårt att sitta bra i soffan och på stolar. Står jag för länge svullnar benen. Så nog kan man säga att magen är i vägen. Längtar nu till att detta är över och vi får träffa lilla Knyttet. Självklart går jag också på helspänn och väntar på att det ska komma igång. Har också vräkt i mig färsk ananas - något jag läst skulle kunna sätta igång det hela. Tror inte på sådan här saker egentligen, men nu tar jag till allt .
Knyttet: Vikten är oftast mer än 3 kilo. Barnet räknas som fullgånget och många föder i den här veckan. Det är barnet själv som bestämmer när det är dags att födas. Forskning visar att graviditetslängden finns programmerad i arvsanlaget. Det är nedärvt från dig och din partner och har bestämts efter vad som är en normal graviditetslängd i just ert fall. Det är mycket barn i magen och moderkakan är mellan 20-25 cm i diameter. Den väger ungefär ett halvt kilo och det är av stor betydelse att den fungerar fullt ut.

Knyttet kommenterar: Hehe, I have the power - och du är helt ovetande morsan! Men jag kan väl tipsa om att du borde packa väskan. Det börjar faktiskt bli rätt trångt här inne nu...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Nämen ojsan så stinn mage:-) Härligt att se.. lycka till med allt då:-)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig gravidbild på dig, speciellt den med den hallonrosa tröjan! Jag gillar den bara magen också! :-)
    Ajaj ananas! Passa dig så att du inte får sår i gommen av allt ananasätande!

    SvaraRadera
  3. Ååå vad fin du är!!!
    Saknar nog min mage lite!
    Skönt att du mår bättre och att värdena ser bättre ut!!!
    Snart kommer knyttet!
    KRAM

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!