onsdag 11 mars 2009

Status på Knyttet och Susanne - vecka 32


Vecka 32 (31+5)

Susanne: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.

Susanne kommenterar: Andfådd? Skojar du? Jag är glad om jag får in någon luft i mina sammanpressade lungor... Märker också att det inte funkar med ryggläge - då känns det som om någon lagt ett ton sten på bröstkorgen. Sover därför på sidan. Inte för att det känns bäst, skulle hellre sova på mage. Men man blir lite lätt sjösjuk om man skulle lägga sig på mage nu - man vaggar liksom på magen... Idag var vi på MVC. Pulsen på Knyttet slog med 132 slag per minut - ungefär som förut. Knyttet låg för stunden med huvudet snett nedåt, men ganska högt. Bm trodde inte att det var särskilt sannolik att denna lilla bebbe skulle fixera sig. Antingen kommer den vara rörlig, eller eventuellt ruckbar fram till det sätter igång... Maggen mättes och sf-måttet låg på 29 - strax under kurvan den här gången. Fick resultatet på mina senaste blodprov på levervärdena, och precis som jag trodde hade de stigit. På två veckor hade det ena värdet gått från 3 till 6 och det andra från 5 till 7. Dock är det helt OK så länge värdena är under 10. Men jag kommer nog strax få gå tillbaka och ta nya prover - hua!

Knyttet: 40 cm och 1.7 kg. 32 veckor gammal och inlagringen av underhudsfett fortsätter. Barnet skall gå upp ungefär 2 kg på de resterande 8 veckorna. Det är starkare och kan ge dig rejäla kickar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Nu kommer den stora magens tid. Du behöver mer vila, mat och dryck för att orka och för att barnet skall kunna växa ordentligt. Hjärnan fortsätter att utvecklas och växa. Man vet att barnet vid den här tiden har aktivitet i hjärnan både när det är vaket och när det sover. Om det betyder att barnet drömmer har man däremot inte kunnat påvisa. Nu kontrollerar barnet själv sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Knyttet kommenterar: Hehe, jag tränar mamma i att känna igen olika kroppsdelar. Oftast brukar jag dra hälen utmed magen samtidigt som jag trycker på lite extra. En annan övning jag gör är att åka runt med rumpan. Jag ligger alltsomoftast med ryggen utåt, och försöker tänja ut mammas mage så gott det går - det börjar ju bli trångt här inne nu! Ibland åker jag på den där förbenade hickan också. Inte kul kan jag lova. Hela jag hoppar runt i magen.
Klicka på fotot för att se en förstoring


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Ja, så jobbigt att man inte kan ligga på magen... Jag försöker ligga lite halvt på magen ibland, men det leder till vildsinta protester...

    SvaraRadera
  2. Magda: Jorrå, de protesterna känner jag igen :D

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!