onsdag 18 februari 2009

Status på Knyttet och Susanne - vecka 29


Vecka 29 (28+6)

Susanne: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad. Det är högst individuellt hur stor mage du har. Även om måttet på tillväxtkurvan ligger högt så behöver ditt barn absolut inte vara särskilt stort. Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande och pressar dina inre organ åt sidan. Livmodern trycker nedåt mot de stora blodkärlen. Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Susanne kommenterar: Tung - ånej, jag är lätt som en fjäder - svävar liksom fram på en flodhästlikt sätt... Besöket hos bm idag visade sf-mått på 28, vilket följer kurvan bra. Knyttet tar dock upp sin plats och passar på att göra en och annan kullerbytta ibland, fastän det är lite väl tight för att göra det enligt mig. Alla inre organ ordnas kastas liksom om under loppet av ett par sekunder, och skönare saker har jag helt klart varit med om... Sparkarna både syns och känns på utsidan, och Pappersgubben får ofta närkontakt med Knyttet.

Knyttet: 37 cm och ca 1.2 kg. Barnets huvud är stort i förhållande till resten av kroppen och det är fortfarande magert utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet vid den här tiden sparkar mycket men en del barn är mer stillsamma än andra. Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med.

Knyttet kommenterar: Hehe, kullerbuttor är skoj - lite billig fylla liksom... Mamma brukar dock protestera när jag slår runt - konstigt . Jag hör ofta mamma och storasyster babbla, och emellanåt verkar även pappa få en syl i vädret! I övrigt sover jag ganska bra på nätterna nu, men vaknar fortfarande ibland då mamma springer på den där förbenade toan. Lugn musik gör mig lugn och stillsam, medan lite mer fartigare toner får igång mina ben så att jag kickar för fullt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Fina fina magen!! Guuuu vad fort det går!! Snart e lillbäsen ute!

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!