fredag 5 december 2008

Status på Knyttet och Susanne - vecka 18


Susanne: Nu är det vanligt med det rutinmässiga ultraljudet. Barnmorskan visar ofta hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat, som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Att man väljer just den här tidpunkten för ultraljud beror på att foster är relativt lika i storlek under denna period, foster kan sedan växa i snabbare eller långsammare takt.

Susanne kommenterar: Illamåendet börjar nu äntligen ge sig *halleluja!*. Känner lite sparkar/fosterrörelser lite titt som tätt, men inga större grejer än. Magen växer så det knakar. jag jämförde foton på den här magen med foton från graviditeten med Skruttan vid ungefär samma tidpunkt. Man kunde lätt konstatera att denna gången bjuder på större utrymme för bebisen. Vad gäller ultraljud så har vi ju redan tjuvkikat på Knyttet vid KUB-testet, men nu på måndag är det dags för rutinultraljudet. Skall bli spännnade att få se min lilla invånare igen!

Knyttet: Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Nu märker fostret om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Knyttet kommenterar: Ljust, mörkt - spelar roll! Jag sover ändå mest hela tiden... Jag kan väl nämna att jag sväljer rätt mycket vatten - mamma gillar visst godis just nu. Men ibland tar hon en grapefrukt, och då grinar jag illa!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!