torsdag 20 november 2008

Susannes kyckling och nudelsoppa

Nu var det ett tag sedan jag lade ut något recept i bloggen. Men nu när jag börjar må bättre (graviditeten, ni vet), är det dags igen!

Idag lagade jag denna soppa till middag. Det är en mycket snabblagad soppa helt enligt eget recept. Soppan är både dryg, billig och nyttig. Jag gillar att laga soppa då det är billig och oftast nyttig mat, samt att det verkligen värmer på den kyliga senhösten! Om man vill kan man ta vanlig soja istället för Tamarivarianten. Jag skulle också kunna tänka mig att slänga i lite färsk blomkål, men det hade vi inte hemma... Soppan fick helt klart godkänt av Skruttan, som åt som en häst och dessutom ville ha en stor omgång till

Susannes kyckling och nudelsoppa ca 8 port
2,5 l vatten
3 st hönsbuljong-
tärningar

3 lime-/kefirblad

2 stora morötter

ca 2,5 dl broccoli (fryst)

3 kycklingfiléer

1/2 pkt risnudlar

Kryddor:

1-2 msk Tamarisoja

2 krm malen ingefära
2 krm hel fänkål

Mät upp vatten i en stor kastrull. Skiva morötterna i slantar. Skär kycklingen i bitar. Lägg ned kyckling, morötter, buljong, limeblad och kryddor i kastrullen. Koka upp och låt koka ihop i ca 15 min tills kycklingen nästan är färdig. Lägg ned broccolin. Koka soppan klart, dvs när kycklingen är helt tillagad och morötterna är relativt mjuka. Lägg då ned risnudlarna och låt dem bli mjuka. Servera i mysiga soppskålar och njut i novembermörkret!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!