tisdag 2 september 2008

Hysteriskt eller något man ska tänka på?

När man är gravid eller småbarnsförälder överöses man med information vad som är bäst för dig och ditt barn. Det är inte alltid lätt att sålla, och man känner sig ibland som värsta hypokondrikern. 

Ett exempel är den här artikeln på alltombarn.se. Hur ska man tolka den? Ska man bli hysterisk och totalt sluta använda allt som innehåller parfym när man är gravid? Eller ska man helt enkelt lägga artikeln till högen, och gå vidare? Personligen skulle jag lägga den till högen och gå vidare. Kanske skulle jag tänka mig lite extra för under vecka 8-12, då risken enligt artikeln var som störst. Varför? Först och främst är testerna bara gjorda på råtta. Visserligen är råttan rätt så lik oss genetiskt, men jag tycker inte, att det är tillräckligt, för att gå ut i BBC och varna gravida för att använda parfymerade produkter. 

Jag skulle bara vilja påminna om, att när man ska testa ett nytt läkemedel, genomgår den substansen en rad tester innan den får godkänt och kommer ut på marknaden. Det är inte bara råtta som används, utan en rad andra studier också - allt för att man ska känna sig säker på resultatet. 

Min slutsats: jag tycker inte att den här artikeln är tillräckligt underbyggd, och att man inte bör publicera en sådan artikel på en sådan sidan som alltombarn.se. Detta eftersom många föräldrar/gravida läser den och då kanske drar för snabba växlar från en artikel, som inte har tillräckligt med bakgrundsfakta, och därmed blir föräldrarna/de gravida uppstressade. 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,  

2 kommentarer:

  1. Ja, vad säger man? Kan inte annat än hålla med dig. Det finns säkert gravida som får panik och knappt vågar använda schampo efter att ha läst artikeln. Visst är det bra att man forskar på detta, men som sagt, kom igen efter några fler studier...

    SvaraRadera
  2. hehe.. personligen kunde jag inte ens använda parfymerade grejer under början.. :D Behöver inte vara så ledsen om det blir så igen alltså?

    SvaraRadera

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!