torsdag 12 juni 2008

Tankar kring körkort...

Jag åker bil till och från jobbet varje dag. Det brukar gå ganska så bra. Men igår inträffade undantaget som bekräftar regeln. Jag kommer körandes på en 50-väg (huvudled). Kör väl kanske kring 60 (ja, moraltanten - det är lite för fort!). På höger sida är en parkering. En bil står beredd att åka ut från den, men har stannat. Jag antar självklart att det är för att den sett mig och väntar tills jag åkt förbi (jag är fullt synlig - det är en raksträcka!). Helt plötsligt, när jag inte har många meter kvar till den, åker den ut! Jag bokstavligen ställer mig  på bromsen och kopplingen och tvärnitar samt hänger på tutan. Som tur är stannar jag knappt en meter från bilens mittsida (vid baksätesdörren). Ordentligt skärrad tittar jag argt på den andra bilens förare. I den sitter en relativt ung tjej och fnissar till lite (ungefär i stil med: Oups, sorry...). När jag tittar lite närmare ser jag att om jag hade smällt med bilen så hade jag träffat dörren och där innanför sitter ett barn!!! 

Nu till mina tankar: Hur kan en människa vara så oansvarig och ouppmärksam? Och hur kan man riskera något sådant när man dessutom har ett barn i bilen? Jag fattar verkligen inte var vissa personer får sina körkort ifrån!!! Det är ju, som de flesta vet, rätt så svårt att ta körkort och bli godkänd på uppkörningen - hur kan då människor som denna tjej lyckats ta körkort?!? Det är för mig helt ofattbart!!! Jag är i alla fall tacksamt för att jag var så uppmärksam att jag hann bromsa i tid - även om det verkligen var nära...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Låt fantasin flöda och skriv vad som faller dig in. Dock censurerar jag - varken reklam eller "besöksraggning" är välkommet!